Lider du av höstdepression?

Lider du av höstdepression?

Är du som jag och känner dig lite nere eller kanske deprimerad när hösten kommer och mörkret faller på?

När dagarna blir kortare, mörkare och kallare känner många sig trötta och orkeslösa. Om du dessutom är nedstämd och har svårt att fungera i vardagen kan du ha fått en årstidsbunden depression. Så skriver 1177 på sin hemsida om just denna typ av depression.

Tillståndet är vanligare i länder som Sverige där årstiderna innebär stora skillnader mellan dagens och nattens längd. Depressionen leder ofta till humöret sänks, trötthet, minnesstörningar, att livslusten avtar, muskelspänning, ökat sömnbehov och många fler symptom som har stor betydelse för det dagliga livet.

Forskaren Arne Lowden menar att hos vissa grupper, som exempelvis ungdomar ökar depressionen gradvis för att nå sin kulmen i november. Ofta blir det då bättre därefter. Lowden förklarar att hjärnan behöver dagsljus för att reglera dygnrytmen. Hur pigg eller trött man är påverkas av ljusexponering. För dem som arbetar inomhus och inte vistas utomhus blir det värre.

Vad kan man då göra åt depressionen?

Känner man sig väldigt dålig är det viktigt att man söker hjälp. SSRI (selektiva serotoninåterupptagshämmare), en grupp av antidepressiva läkemedel är vanligt att man skriver ut vid lindriga och måttliga depressioner.

Detta var vad jag fick när jag sökte för depression. I mitt fall utlöste det hypomanier på grund av min odiagnostiserade sjukdom. Men jag vet många som inte har bipolär sjukdom som har blivit hjälpta av medicinen. Forskning visar att ungefär 5 % av alla svenskar äter antidepressiv medicin varje dag. Så du är inte ensam!

Förutom medicin och terapi i olika former finns det mycket du kan göra själv.

Jag vet av erfarenhet att det kan vara svårt att komma upp ur sängen när man inte har ett jobb eller dylikt som tvingar en. Men det är så viktigt att du kommer upp! Tar kanske en dusch, klär på dig, äter och kommer ut i dagsljuset. Jag kommer så väl ihåg när jag pluggade i Lund och hade ett depressivt skov och Ingrid, min bonusmamma ringde. Hon sa till mig på skarpen att jag skulle gå upp, ställa mig i duschen, äta något och sedan gå ut. Det tog verkligen emot i hela min kropp att göra detta. Väl ute mådde såklart fortfarande skit men lite mindre än vad jag gjorde när jag låg i sängen.

Försök så gott du kan att stoppa i dig nyttig mat. Forskare har sett att vår tarmflora har en direkt koppling till vår psykiska hälsa. Men vad är då dålig mat? Mat som innehåller socker, dåliga fetter och höga GI-värden menar Ennert, vetenskapsjournalist och författare.

Nedan är en sammanfattning av saker som hjälpt mig vid depressioner.

  • Gör sådant som ger dig energi och var stolt över minsta lilla.
  • Ställ inte för höga krav på dig själv. Att du ska prestera som vanligt på jobbet eller orka städa hela huset t.ex. som du brukar göra är bara att glömma. Orkar du tvätta en maskin på hela dagen, var stolt över det.
  • Var snäll mot dig själv. Jag har lärt mig den hårda vägen att man är sin egen värsta fiende.
  • Sätt små mål, sådana som du vet att kan klara av. Sätter du för höga finns risken att du mår ännu sämre när du inte orkar fullfölja dem. Små mål kan vara t.ex. att komma iväg till skolan eller jobbet, stiga ur sängen, duscha, äta frukost, gå ut och gå. Eller om än mindre mål så som att vakna, tänka att du ska stiga upp, resa sig upp i sängen, ta de där stegen in till badrummet, sätta på kranen osv.
  • Gör en lista på vad du normalt sett tycker om att göra. T.ex. träna, träffa kompisar, lyssna på musik som du brukar blir glad av. Gå en promenad, se en bra film, ta ett bad. Köp en sån där vuxenmålarbok. De finns även som appar. Försök göra dessa saker trots att du mår dåligt. Av min erfarenhet mår jag lite bättre när jag gör saker jag tycker om i vanliga fall, trots att jag är deprimerad.
  • Prata med dina nära. De allra flesta tycker om att vara behövda, om du oroar dig för att ligga någon till last. Och det är dessutom väldigt svårt att dölja en depression för någon som känner dig. Jag har pratat med min man, bonusmamma, dåvarande pojkvän, hans mamma, vänner och jag har aldrig upplevt att någon har dömt mig, tvärtom har man ofta fått höra andras liknande historier. Inte minst har jag mötts så mycket kärlek när jag gick ut med att jag är bipolär. Inte en enda människa har varit dömande mot mig.
  • Försök att minska stressen i vardagen. Se över arbetsbelastningen på jobbet, måsten i vardagslivet, om du har s.k. energitjuvar i din närhet, relationer som stjäl energi, för mycket skärmtid. Våga säga nej till saker du inte vill göra eller personer du inte vill umgås med.

Ja, detta var en lista på de saker jag kunde komma på just nu!

Ta hand om dig. Kramar

Kommentera gärna!